منتديات ستار ديزاين
عزيزي الزائر ..

نتمى منك التسجيل منتدانى المتواضيع

تحيات طاقم الإدارة

اهلا وسهلا بك
منتديات ستار ديزاين
عزيزي الزائر ..

نتمى منك التسجيل منتدانى المتواضيع

تحيات طاقم الإدارة

اهلا وسهلا بك

منتديات ستار ديزاين

تصميم و برمجة المواقع

الرئيسيةالرئيسية  البوابةالبوابة  أحدث الصورأحدث الصور  التسجيلالتسجيل  دخولدخول  

قصة استحمار شعب

2 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
limonaa

limonaa

قصة استحمار شعب  Empty
مُساهمةموضوع: قصة استحمار شعب    قصة استحمار شعب  Empty30/07/13, 07:30 pm

Nagla Mustafa قصة استحمار شعب : الجزء الاول حوار فى مصر بعد 50 سنة
الحفيد : جدو .. النهاردة مدرس التاريخ طلب مننا نعمل بحث عن فترة استحمار الشعب المصرى بعد ثورة 2011 .. صحيح يا جدو كانوا بيستحمروكوا؟ مين اللى استحمركم و استحمركم ازاى ؟
الجد: ياااااااااه ثورة 2011 دى كانت ايام الجنيه 
الحفيد : ايه الجنيه ده يا جدو
الجد : دا كان العملة . الفلوس اللى بنشترى بيها وقتها كانت اسمها جنيهات انا لسه عندى شوية هابقى اوريهم لك
الحفيد : مش مهم دلوقتى يا جدو عشان البحث قوللى بس مين استحمركم و استحمركم ازاى
الجد: و الله يابنى ما تعرفش ى فى حد استحمرنا و لا احنا اللى كنا حمير لوحدنا . اصل مفيش حد يقدر يستحمر 90 مليون لوحده . لازم يكونوا هما نفسهم حمير
الحفيد : عملوا ايه فيكم يعنى يا جدو؟
الجد: بص يابنى ..انت تعرف جماعة الاخوان ؟ .. اهم كانوا عايشين قبل الثورة بقالهم 80 سنة . عمرهم ما حد شاف و لا سمع عنهم حاجه وحشة ناس فى قمة الاخلاق والتدين و الاحترام لو عايز تدور على واحد منهم روح له الجامع . و الناس كانت بتقول يا بخت اللى يبقى جاره منهم . كانوا شايلين هم الشعب اللى الحكومة مش شايلة همه . ما كنتش تلاقى شارع و لا حارة فى اى منطقة ولا قرية فى مصر الا و تلاقى خدماتهم هناك يرعوا الايتام و يساعدوا الارامل يروحوا لهم واحد واحد وواحدة واحدة . كل منطقة تلاقيهم بانيين مسجد ولا مستشفى و كل عيد تلاقيهم ينظموا الصلاة و يوزعوا هدايا على العيال الصغيرة
. طب انت تعرف .. انا لما دخلت الكلية كانوا اول ناس يستقبلونى و يعرفونى كل حاجه فى الكلية و يطبعلك الجداول و يوفروا كمان كتب للناس اللى مش قادرة من كتب الدفعات اللى قبلها . 
كانوا ناس خدميين من الدرجة الاولى و لوجه الله . عشان كده كانت الناس تحبهم .. النقابات المهنية زمان كانت نقابة واحدة لكل مهنة مش زى دلوقتى الف نقابة . كان الناس يختاروا الاخوان فى انتخابات النقابات عشان عارفينهم . كل مثقفين و متعلمين البلد يختاروهم مهندسين اطباء محامين صيادله .. كله كله ...
و كانت ناس تحب الحق و ميخافوش يقولوه . عشان كده الحرامى مبارك ما كانش يحبهم . كان يسجنهم من غير سبب
الحفيد : من غير سبب ازاى يا جدو ؟؟ فى سجن من غير سبب؟
الجد : يابنى كان وقتها مبارك لو عايز يعمل حاجه بيعملها . كان يطلع قانون ممنوع تشيل مطبوعات لجماعات محظورة يعنى كان اى واحد شايل ورقة عليها كلمة الله غايتنا يسجنه .. يقولك دى مطبوعات جماعة محظورة . كان مفترى الله يجحمه مطرح ما راح 
الحفيد : انا كتبت الكلام ده كله يا جدو بس كل اللى انا كتبته مافيهوش حاجه فى موضوع البحث .. استحمروكم ازاى؟؟
الجد: مش فى موضوع البحث ازاى ؟؟؟ ما انت مش هتعرف استحمرونا ازاى غير لما تعرف الكلام ده
بعد الثورة ..ما كانش فى حاجه اسمها لا اخوان ولا غير اخوان . الشعب كله كان حاجه واحدة فرحان بالثورة و عايزين يبنوا البلد و يعيشوا عيشة نضيفة بعد الذل اللى شافوه ايام مبارك.. بس الثورة ماكانتش سجنت حد من الحرامية اللى كانوا بيسرقوا البلد مع حسنى مبارك . الحرامية الاول كانوا خايفين على فلوسهم و عايزين البلد تفضل فوضى شوية عشان يخرجوا اللى يخرجوه و يدارو على اى دليل على سرقتهم .. وولاد الكلب كان معاهم كل حاجه قنوات التلفزيون و الجرايد و كل حاجه . 
الحفيد: و التلفزيون كان بيعملوا بيه ايه؟؟
الايام السوده دى ما كانش فيها غير التلفزيون مفيش غيره الناس بتسمع كلامه و تاخد الاخبار منه .
الحفيد: ما كانش عندكم انترنت؟
الجد : كان عندنا بس مش زى دلوقتى . كان فى البيوت بس لكن التلفزيون كان بيبقى شغال على القهاوى و فى المحلات و فى عيادات الدكاترة تلاقيه . فى اى حته تروحها .
الحفيد: ازاى يعنى؟ يعنى الحرامية دول كان عندهم قنوات و الناس التانية لا؟؟
الجد: بص يا حبيبى . االحرامية دول كان اغلب شغلهم مع اليهود . و مستشارينهم كانوا يهود . اليهود عرفوهم السر قالولهم اللى عايز يعمل اى حاجه عليه و على الاعلام تلفزيون و انترنت و جرايد يعنى .. اليهود قالولهم هو ده السر اللى خدنا بيه فلسطين .. كان العصابات الصهيونية تبقى بتقتل فى الفلسطنيين و الاعلام يقول الفلسطنيين ارهابيين . كانت الكلمة اللى عايزين ينشروها اليهود كانوا ينشروها و يخلوا العالم كله يرددها وراهم من غير ما يفهم معناها بالاعلام .. الحرامية ما كدبوش خبر كل واحد فيهم فتح له قناة ولا اتنين و طبعا مبارك كان بيدى تصاريح القنوات للحرامية مش لحد غيرهم . الثورة قامت كان كل الاعلام مع الحرامية دول . عقبال بقى ما الناس بدات تاخد بالها و يعملولهم قناة ولا اتنين بعد الثورة ... كانت قنواتهم بتبقى مش باينة وسط قنوات الحرامية . و حكاية القنوات دى كانت عايزة مصاريف كتير اوى و محدش كان معاه فلوس غير الحرامية .
الحفيد : يعنى التلفزيون و الاعلام هما اللى استحمروكم يا جدو ؟؟ ***يتبع فى الجزء الثانى
aiglemaster

aiglemaster

قصة استحمار شعب  Empty
مُساهمةموضوع: رد: قصة استحمار شعب    قصة استحمار شعب  Empty28/09/13, 03:18 pm

اك الله خير ونفع بك .‘
وجعله في موآزين حسنآتك ..
ورفع به درجآتك على هذآ الطرح القيم ..‘
لا حرمنآالله توآجدك .

قصة استحمار شعب
صفحة 1 من اصل 1